1 + 1 = 1

Ik ben er zo ééntje die zich vroeger ergerde aan fotografen die photoshop gebruikten. Of erger nog: die dacht dat iedereen wel mooie foto's kan nemen zolang hij een goed (meestal duurder) fototoestel in de hand had. Aha. Die theorieën zijn ook verleden tijd. Waarom ik zoveel foto's maak: omdat ik het onder de knie wil krijgen om mooie foto's te maken. Oefening baart kunst en daarbij hoort ook veel geëxperimenteer.

Het bewerken van foto's vind ik eigenlijk moeilijker dan het nemen van een foto. Je komt dan voor heel wat keuzes te staan en het is gewichtig afwegen of je een balans wat meer naar links of recht opschuift, hoe je de curves verlegt, het contrast net voldoende aanscherpt. Ik heb er te weinig zicht op. Maar wat simpel knip- en plakwerk: dat kan ik nog net!



Onlangs kocht ik een afstandbediening voor mijn fototoestel. Zo kon ik gemakkelijk twee foto's snel na elkaar maken die ik later enkel over elkaar diende te leggen met behulp van een fotobewerkingsprogramma.

Het is niet moeilijker dan dit: foto kopiëren, op de andere foto plakken, het overlappende deel van de nieuwe laag selecteren en verwijderen, alle lagen verenigen tot één laag en eventueel het contrast en de kleuren van de nieuwe foto bijwerken. Et voila.



2 opmerkingen:

  1. Leuke foto! :) Ik trek me voorlopig uit de slag met PicMonkey om m'n foto's mooier te maken, maar misschien moet ik me toch eens Photoshop aanschaffen.
    Merci voor je reactie op m'n smartphonepost! Maar ben je eigenlijk tevreden van de overstap? Dat stond er nog niet in ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die foto is eng geweldig! lijkt alsof je aan de boom hangt te springen. Maar nu weet ik dus uw geheimpej! :D

    BeantwoordenVerwijderen